Thursday 26 June 2014

DR ASRI - UMMATAN WASATO (UMAT YANG ADIL)


-------------------
* Ciri utama yang ditekankan dalam perbincangan ini adalah: 'ummatan wasato' iaitu umat yang dijadikan sebagai 'saksi' oleh Allah untuk sekalian manusia perlulah bersikap adil kepada: (1) non-muslim, (2) dan sesama muslim itu sendiri
---------------
1:17 - Persoalan Kiamat: penyebaran hadis palsu tentang hari kiamat mahupun selainnya - menempah tempat duduk di dalam neraka. [Selingan]: {6:27} Ciri2 mudah untuk mengenal hadis palsu bagi kita sebagai orang awam yang mungkin kurang pengetahuan tentang ilmu hadis
---------------
10:01 - Persoalan Kiamat: Allah sahaja yang Maha Mengetahui tentang waktu berlakunya, hatta nabi saw sendiri pun tidak tahu - kisah seorang badwi bertanyakan nabi saw tentang bila berlakunya kiamat. [Selingan]: {16:51} Seseorang akan dibangkitkan kelak bersama orang yang dicintainya
---------------
21:02 - Ummatan Wasato: [Umat yang Dijadikan Allah Sebagai Saksi Untuk Sekalian Manusia] sejarah hebat umat islam - ke mana menghilangnya kehebatan umat islam sepertimana yang terlihat dahulu?
---------------
27:36 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Non-Muslim] perhubungan antara muslim dengan kristian menurut perspektif al-quran dan realiti bertentangan yang sedang berlaku di malaysia. [Selingan]: {32:52} Adakah islam memusuhi secara total seseorang yang berdarah yahudi? {38:46} Benarkah anak zina masuk neraka, dan orang bernama muhammad/ahmad etc masuk syurga?
---------------
40:13 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Non-Muslim] krisis antara muslim dengan non-muslim di malaysia. [Selingan]: {41:50} Adakah dapat pahala jika sedekah kepada non-muslim, serta layakkah non-muslim menerima zakat? {43:26} Kita bimbang sangat dengan bantuan yang dihulurkan pihak kristian, sedangkan apa sumbangan kita sebagai muslim?
---------------
45:47 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Non-Muslim] interaksi yang baik sesama manusia sekalipun berlainan agama merupakan sebahagian dari tabiat alam - maka ajaran islam tak mungkin bertentangan dengan tabiat alam ini. {47:16} Nabi saw bangun berdiri sebagai tanda hormat ketika jenazah seorang yahudi lalu di hadapan baginda. [Selingan]: {47:40} Naluri dan karakter individu/kumpulan tertentu juga merupakan sebahagian dari tabiat alam, maka islam meraikan perkara ini selagi tidak bercanggah dengan ajaran islam (contoh: pakailah cheongsam sekalipun, asalkan rekaannya menutup aurat)
---------------
51:39 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Non-Muslim] sejarah membuktikan islam telah memberi ruang kepada yahudi untuk berkembang sedangkan seluruh dunia pada zamannya memusuhi keras mereka, begitu juga sikap muslim terhadap kristian apabila kota andalus dikuasai kerajaan islam. [Selingan]: {56:17} Benarkah non-muslim tak boleh masuk masjid? {58:11} Adakah holy water benar2 wujud?
---------------
59:56 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Sesama Muslim] jangan menghukum karakter seseorang secara melampau hanya kerana kekurangannya dalam mengamalkan ajaran islam yang tertentu (contoh: tak pakai tudung itu salah, tapi mungkin dia lebih pemurah dari kita dalam bersedekah).
---------------
1:02:49 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Sesama Muslim] agama datang dalam keadaan seimbang - ia membaiki akhlak manusia secara sederhana supaya manusia tak terasa terbeban untuk mengamalkan agama (contoh: jangan paksa qiamullail tiga jam terus sedangkan solat lima waktu pun belum terjaga).
---------------
1:05:45 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Sesama Muslim] islam merupakan agama yang praktikal - setiap amalan samada baik ataupun jahat ada waktu kemuncak dan waktu turunnya, maka amalan terbaik adalah amalan soleh yang sedikit tetapi berterusan. [Selingan]: {1:07:32} Kisah nabi saw menasihati handzalah yang merasakan dirinya munafik. {1:09:45} Benarkah musafir zaman sekarang tak perlu qasar kerana terdapat banyak kemudahan seperti kereta? - teguran keras kepada orang yang sengaja berfatwa sehingga menimbulkan kesulitan di dalam mengamalkan agama tanpa berpandukan nas secara menyeluruh.
---------------
1:14:00 - Ummatan Wasato: [Keadilan Sikap Terhadap Non-Muslim] isu kalimah Allah - benarkah islam tidak membenarkan non-muslim menggunakan dan menyebut nama Allah?
---------------
1:22:40 - Ummatan Wasato: kesimpulan dr asri - umat yang kembali merujuk kepada al-quran dan as-sunnah
---------------

No comments:

Post a Comment